Monday, October 24, 2016

Bona Fida menyambut tetamu diraja pada pelancaran Pameran Songket ASEAN

Salam. Sudah hampir 3 minggu saya tidak mengemaskinikan blogspot ini. Minggu lepas berlaku 2 acara besar di mana saya dapat menonjolkan gaya pemakaian Bona Fida pada khalayak ramai. Saya bercerita yang pertama dahulu. Daripada acara yang berlaku 6 hari lepas.



Pagi Selasa 18 April 2016 saya dan suami bergegas ke Muzium Negara untuk satu acara penuh gemilang, 



Saya dan sejumlah kawan telah dipilih untuk memperagakan cara berpakaian busana tradisional Melayu di atas pentas untuk majlis perasmian Pameran Songket ASEAN. Saya memilih baju songket warna biru dengan tudung dan kain selendang merah.



Kami datang berpakaian biasa sahaja untuk reheasal pertama peragaan. Tengah hari baru  bertukar memakai busana penuh seperti yang kelihatan.



Kami disuruh bersalin pakaian dalam satu galeri yang ketika itu tidak digunakan.



Masuk jam 2 kami disuruh beratur di dalam bangunan pejabat Jabatan Muzium Malaysia.



Kami diminta bersedia untuk menyambut kedatangan tetamu diraja, Tengku Puan Pahang, Tunku Hajjah Azizah Aminah Maimunah ibni Sultan Iskandar (Johor).



Ini saya membawa gaya Bona Fida ciptaan saya.



Lihat pula gambar-gambar yang diambil seorang kawan aktivis budaya. Cantik tak?







Suami saya juga membawa gaya Bona Fida yang saya aturkan untuknya.







Tidak lama kemudian tetamu diraja pun sampai. Setelah disambut oleh kami yang beratur di kiri dan kanan permaidani merah beliau berjalan menuju ke dataran muzium lalu disambut dengan persembahan silat...







Suami mengiringi tetamu diraja dan Ketua Pengarah Jabatan Muzium Malaysia, En. Kamarul Baharin.






Selepas selesai beberapa lagi perkara baru saya dapat memainkan peranan memperagakan busana tradisional Melayu di atas pentas bersama kawan-kawan.















Sila tonton persembahan kami melalui video klip ini...



Bergambar selepas persembahan.



Untuk mengetahui bagaimana kami boleh terlibat dengan majlis ini sila baca artikel Kaitan HIKMAH Muzium Negara dengan perasmian pameran songket Asean oleh Tengku Puan Pahang petang ini yang suami tulis di blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH)

Untuk cerita perjalanan acara lihat artikel-artikel berikut :-


Rehearsal akhir untuk majlis perasmian Pameran Songket ASEAN

Menunggu ketibaan Tengku Puan Pahang

Apabila kawan-kawan HIKMAH mencuri perhatian tetamu diraja dan masyarakat antarabangsa

Mengiringi Tengku Puan Pahang melihat pameran songket ASEAN


No comments:

Post a Comment